5 x je klant verliezen door slechte storytelling

Er zijn weinig bedrijven die er niet ‘iets’ mee doen. Storytelling. We willen verbinden met onze klanten zodat we ze kunnen inspireren en bovenal laten zien dat wij de expert zijn die ze van A naar B kan helpen. Tot zover niets nieuws onder de zon.

Het volgende is minder bekend: storytelling, wanneer verkeerd ingezet, kost een bedrijf klanten. Echt? Ja echt. Hierbij een opsomming van de vijf belangrijkste fouten:

1. De klant komt niet voor in het verhaal

Als bedrijf wil je maar een ding, en dat is het oplossen van de problemen van jouw klant. Wanneer jouw verhaal geen aansluiting heeft met de problematiek van de klant vergooi je de kans om je echt met de klant te verbinden. De potentiële ‘buyer’ gaat jouw deur voorbij en zoekt verder naar een oplossing.

Oplossing: zorg dat jouw verhaal aansluit op de buyer journey (en dan met name jouw worsteling op de problematiek van de klant) en je hebt de aandacht.

2. In den beginne

Toegegeven, alle begin is moeilijk. Maar als je je klant niet weet te boeien klikt deze zo verder. Hier het verschil tussen twee openingszinnen.
• Ik had al maanden lang last van stress toen ik in een burnout terecht kwam. ‘klik’… (ja, dat was het geluid van de klant die verder ging).
• We liepen op straat toen mijn zusje zich plotseling omdraaide en vroeg: ‘Maar hoe gaat het nu eigenlijk met jou’?
Oplossing: Boei je klant vanaf de eerste seconde. Prikkel, maak nieuwsgierig. Start situationeel (een scene) en werk dit verder uit.

3. Ik heb geen tijd

Tijd is kostbaar, niet alleen voor jou maar ook voor je klant. Deze wil maar een ding, en dat is een snelle oplossing voor zijn of haar probleem. Alles moet er op gericht zijn dat je jouw klant zo snel mogelijk de ‘heilige graal’ laat vinden. Ook jouw verhaal.

Oplossing: Less is more. Kill your darlings. Schrappen. Schrappen. Schrappen.

4. Verhaal? Welk verhaal.

De ‘worsteling’ en ‘omslagpunt’ sluiten niet op elkaar aan. Een kort door de bocht voorbeeld (en eentje die helaas erg veel voorkomt):

Na jarenlang ploeteren kwam ik in een burnout terecht – ik ben voor mezelf begonnen en ben nu heel gelukkig – ik ga anderen helpen leren om te gaan met stress.

Hint: voor jezelf beginnen is geen diepgaand inzicht waar anderen iets aan hebben. De oplossing bevindt zich op een heel ander niveau. Help je klant daarbij en je bent een schare fans rijker.

Oplossing: inzichten verkrijg je door het ‘gevecht met je grootste angsten’. Wat heb je geleerd? Deel dit.

5. Oh happy days!

Je bent succesvol. Je bent super klantvriendelijk. En ook nog de goedkoopste. Top! Blijf zo doorgaan. Echter bij overmatige communicatie hierover voelt jouw klant zich niet direct gezien (zie 1). EN je onthoudt hem/haar ook nog eens het inzicht hoe je daar bent gekomen.

Oplossing: combinatie oplossing 1 en 4.

Dit zijn vijf voorbeelden van storytelling waarmee je (potentiële) klanten kunt verliezen. Hoe staat het met jouw verhaal? Check ze op deze punten en win het hart van je klanten. Added bonus: jij wordt er ook blij van.

cover jose

Gratis worksheets: Onzichtbaar?

Geef je boodschap kleur!
!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.